http://cdn.publishdev.se/cdn/9-1/3830675/images/2012/ikon_5021ac0be087c35663000283.png Ghareebah -

Fasta 'Ashoura

Vill du få dina synder för året utstrukna av Allah? Fasta då på 'Ashoura som är nu på lördag (24/11) in shaa Allah. Det är rekommenderat att fasta under 'Ashoura och även sunnah - Profeten Muhammad, salla Allahu 'alayhi wa sallam, fastade då och likaså gjorde hans följeslagare radiyaAllaho anhum. 

 

'Ashoura inträffar alltid på den 10:e dagen i den första månaden Muharram - därav kommer namnet 'Ashoura som betyder den tionde på arabiska. Judarna brukade/brukar fasta under den dagen och eftersom vi som muslimer skall skilja oss från dem, så sade profeten Muhammad salla Allahu ’alayhi wa sallam "Om jag lever till nästa år så ska jag också fasta den nionde", men han dog innan dess. För att vi ska få den fulla belöningen så ska vi också fasta den nionde, dvs. båda den nionde och den tionde ’Ashoura i enlighet med profetens uttalande.

 

Om du fastar en enda dag (’Ashoura) så ger Allah den All förlåtande soning för ett helt års synder! Allaho akbar kan du föreställa dig det?  Beviset är profeten Muhammads salla Allahu ’alayhi wa sallam uttalande:

“Angående fastan på ‘Ashoura, så hoppas jag att Allah kommer att acceptera den som en soning för året som gick.” (Rapporterad av Muslim, 1976).

 

Mina ädla syskon, ta tillfälle i akt – det här är en unik chans för oss att få våra synder för året utsuddade. Försumma inte heller sunnahn! Jag ber Allah subhanahu wa ta’ala att acceptera från oss alla. 

 

Fi Amanillah! 

/Al Ghareebah.



Kommentarer
Postat av: Omar

Bism mashallah - rabena yehfazik wa yekatar min amsalik..

2013-01-26 @ 08:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0