http://cdn.publishdev.se/cdn/9-1/3830675/images/2012/ikon_5021ac0be087c35663000283.png Ghareebah -

Yawm al 'arafah - Arafat dagen

Ärade syskon, jag skulle bara vilja påminner er och mig själv om att verkligen ta vara på den här dagen idag. Varför? Jo, för att det är yawm al arafah, arafat dagen. Fasta om du förmår och gör mycket dou'a till Allah och be Honom om räddning ifrån helvetetselden. För profeten Muhammad salla Allahu 'alayhi wa sallam sade i en hadith:

 

 "Allah befriar mer av Hans slavar från helvetet på Arafah dagen än någon annan dag, och Allah närmar sig och stolt säger till änglarna; "Vad vill dessa människor och vad söker de?" [Muslim]

 

Och profeten berättade även om fördelen av att fasta under Arafah dagen [för icke-pilgrimer]: "Det sonar (synder) för det senaste året och det kommande (året). " 

 

 Ansträng dig därför i 'ibadah och gör mycket uppriktig dou'a, glöm heller inte att dina gärningar kommer att mångdubblas! Så ta vara på dagen, för vi vet inte säkert om vi kommer vara vid liv till nästa 'arafah. 

 

Jag vill även passa på att påminna er mina syskon om att inte glömma resten av vår ummah i era böner…Just nu kanske vi sitter och planerar på hur vår eid kommer att se ut, hur många presenter vi kommer att få etc. Men tänk på våra egna systrar och bröder som befinner sig på ställen där det förekommer svält, tvångsförflyttning och krig. Sannerligen kommer vi att ställas till svars på domedagen om varför vi inte hjälpte våra syskon, varför vi inte skänkte pengar till de av våra rikedomar och varför vi inte har någon sympati för dem... Må Allah förlåta oss. Men jag kan sprida de glada buskapen om att våra syskon på solidaritetscentret har tagit ett initiativ, må Allah belöna dem för det! De vill dela ut presenter till minst 1000 flykting barn i Jordanien med Allahs hjälp. Deras mål är att barnens eid inte bara ska bestå utav minnen ifrån glada tider, utan en eid, där de får kännedom om att deras Ummah inte har glömt bort de i deras svåra tider, utan skickat en present hela vägen från Sverige! 

 

Missa inte den här belöningen, skicka pengarna senast idag (torsdag 25/10) till följande kontonummer: 

Bg: 833-6307, 10 kr för varje present, Och märk med "eid present".

 

Må Allah acceptera våra handlingar, amin! 

 
Fi Amanillah. 

 

 



Kommentarer
Postat av: sama

Salamu alaikum syster må allah belöna dig för denna fantastiska blogg. Jag undrar om du kan skriva några hemsidor där man kan praktisera Islam allså allmän fakta om vår deen. Mashallah du verkar kunna en del, jazzak allah jairen

Svar: Wa 'alaykoma assalam wa Rahmatullahi wa barakatuh, ärade och dyrbara syster! Amin och dig med okhty för att du tittar in här. Till en början vill jag bara säga att jag absolut inte är kunnig eller så, jag kan nästan ingenting sobhana Allah.. Så luras inte av mina inlägg :) Om du kikar till vänster och skrollar ner lite så kan du se att jag har lagt till några länkar. Gå in på dem in shaa Allah, där finns en hel del som du kan lära dig och så :) Jag har ett par bra videoklipps också, om du är intresserad syster? Säg bara till så länkar jag. Wa iyyaki<3
Ghareebah

2012-11-04 @ 13:40:18
Postat av: sara

Tack kära syster må allah belöna dig. Jag förstår om du nt vill skriva om dig sj, men undrar bara om du har niqab på dig? Älskar din blogg mkt lärorik.

Svar: Amin och må Allah belöna dig med syster! Precis, vill inte vara så personlig av mig här på bloggen, men om du vill kontakta mig så kan du mejla mig på: ghareeba@hotmail.se Men kan svara snabbt på din fråga, jag bär inte niqaab. =) BarakAllaho feeki <3
Ghareebah

2012-11-06 @ 17:49:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0