http://cdn.publishdev.se/cdn/9-1/3830675/images/2012/ikon_5021ac0be087c35663000283.png Ghareebah -

Systerskapet

En av de bästa sakerna i Dounya måste vara systerskapet...Vid Allah, jag kan nog inte komma på något vackrare, och systerskapet är sannerligen en välsignelse och gåva från den Mest Kärleksfulla Herren, Allah subhanahu wa ta'ala. Det är något unik och något vi alla borde vårda,ta hand om och hålla hårt i.

 

Det finns många ahadith som talar för oss om vad som väntar de som älskar varandra för Allah skull. Sobhana Allah, hur barmhärtig är inte vår Herre egentligen? Allah subhanahu wa ta'ala har till och med lovat sina tjänare att skänka Sin skugga för dem som älskar varandra för Hans skull. Och Allah, den Nåderike, kommer sannerligen att ta hand om Hans tjänare på domedagen och Han kommer då att säga:  "Var är de som älskar varandra för Min Ära? Idag ska jag skugga dem i min skugga. Denna dag finns inga skuggor förrutom Min skugga." [Bukhari & Muslim]

 

Finns det någon vackrare och renare vänskap än en vänskap som är uppbyggd på ikhlas [uppriktighet] och som endast är för Allahs skull? Finns det något vackrare än systrar som älskar varandra för Allahs skull och inte för materiella och värdsliga saker utan endast för deras Herres skull. Och när de träffas så träffas de inte för att varken baktala, skvallra eller sådant strunt utan de träffas för Allahs skull och skiljs åt för Allahs skull. Ma shaa Allah... 

 

Finns det något bättre än systrar som pushar och peppar en till att nå sitt slutliga mål; al-Jannah? Och som hjälper varandra att stärka varandras imaan[tro]? Finns det något underbarare än systrar som önskar sin syster för det man önskar för sig själv? Och som ständigt gör dou'a till hennes systrar i sin ensamhet? Och som delar både din glädlje och sorg? Finns det något bättre än systrar som alltid uppmuntrar en till att utföra goda handlingar och hålla sig borta från det onda och det skadliga?  Precis som det nämns i den här versen där Allah, den Upphöjde, säger:

"De troende, männen såväl som kvinnorna, är varandras [sanna] vänner och fasta stöd; de anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt och förrättar bönen och betalar allmoseskatten och de lyder Gud och Hans Sändebud. Dem skall Gud visa barmhärtighet. Gud är allsmäktig, vis." [9:71]

 

Alhamdoulilah, all tacksamhet tillkommer Allah som skänkt oss denna fantastiska gåva... 

Må Allah välsigna och stärka vårt systerskap, må Allah låta kärleken vi har för Hans skull växa och må Allah låta oss systrar återförenas i Hans paradis med alla tunga sahabiyyat! Allahuma amiin. 

Fi Amanillah. 

/Al Ghareebah.

 

 



Kommentarer
Postat av: anonym

Maahallah syster din texter e underbara. Må allah belöna dig med det bästa inshallah!

Svar: må Allah belöna dig rikligt!! Du får jättegärna sprida vidare bloggen så att även du min dyrbara läsare får erhålla belöningen :)
Ghareebah

2012-10-08 @ 21:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0