http://cdn.publishdev.se/cdn/9-1/3830675/images/2012/ikon_5021ac0be087c35663000283.png Ghareebah -

Är Du tacksam?

Har vi glömt att det är Allah subhanahu wa ta’ala som har skänkt oss alla dessa välsignelser i Detta Liv. Det är Allah som skänkt dig Din hälsa, det är Allah som har gett Dig ett tryggt hem, det är Allah som har gett Dig all mat du får i dig, det är Allah som skyddar Dig från allt ont, och det är Allah som har givit Dig den största gåvan – att få vara bland de framgångsrika; de troende. Listan kan göras lång mina kära vänner! Jag svär vid Allah, det går inte ens att räkna alla välsignelser som Han har skänkt oss.


Beviset finner vi i Koranen, då Allah, den Högste, säger i sourah al Ibrahim, vers 34:
”Han ger er något av allt det som ni ber Honom om, och om ni ville räkna Guds välgärningar, skulle ni aldrig kunna precisera deras antal. Men människan är sannerligen alltid beredd till förnekelse och synd och djupt otacksam!”


Sobhan Allah, kan ni föreställa er att Allah, konungarnas Konung, Universums Härskare, vår Herre nämner i flera verser i Koranen att det är ytterst få bland Hans tjänare [vi] som är tacksamma?! Är det inte pinsamt? Mina ärade syskon,skäms man inte? Allah nämner det i souraht al Mulk, vers 23:


”Säg [Muhammed]: Det är Han som har skapat er och begåvat er med hörsel, syn och förstånd. Men var är er tacksamhet?”


Och i souraht saba, vers 13:

 

 "Men få är de bland Mina tjänare som känner tacksamhet." 


Tänk efter väldigt noga… Är just Jag tacksam? När var det sist jag tackade Allah från djupet av mitt hjärta? 
Är det inte dags att börja ändra på sig själv, kanske? Vi befann oss nyligen i den välsignade månaden Ramadan – månaden av tacksamhet. Så då hade vi sannerligen det bästa tillfället att ta i akt, att visa och känna tacksamhet till Allah subhanahu wa ta’ala. Men nu kanske Du undrar varför, varför måste vi känna tacksamhet till Allah? Jo för att Allah den Högste befallt oss att visa tacksamhet för alla välsignelser beviset finner man i Hans tal souraht al Baqara, vers 152:

 

”Och bevara Mig i minnet, så skall Jag minnas er; var Mig tacksam och förneka Mig inte!”


Istället för att verkligen vara tacksamma så klagar vi på det minsta lilla… Allahu al musta’an. Det finns en sahih [autentisk] hadith, där ’Aisha, radiyaAllahu anha, rapporterade:

 

"Profeten Muhammed salla Allahu 'alayhi wa sallam var stående [i bön] så länge att huden och fötterna sprack och svullnade. Jag frågade honom: 'Varför gör du så här, medan du har förlåtits för dina tidigare synder och senare synder?' Han ,salla Allahu 'alayhi wa sallam, sade: 'Borde jag inte vara en tacksam slav till Allah?'" [Bukhari och Muslim]


Allahu akbar! Kan ni tänka er mina ädla syskon? Att stå så länge i bönen tills att ens fötter börja spricka och svullna upp? För att ens fötter skall kunna spricka/svullna upp så måste man stå otroligt länge i bönen. Har du någonsin testat det? Inte? Nej, för att vi inte klarar att stå stilla i qiyam i ynka 2 minuter.. Allahu al musta’an. Mina ärade syskon, vi måste ändra på oss. Finner du det svårt? Då kan jag tala om för Dig ett par koranverser, som troligtvis kommer motivera dig. För belöningen för den som visar tacksamhet är enorm, och obegränsad  Allah, den Högste, säger i souraht Ibrahim, vers 7:

 

”Om ni visar tacksamhet skall Jag ge er en större [belöning]…”


Och Han säger även i souraht al imran, vers 145: ” Och Vi skall belöna dem som visar tacksamhet.” 

Och vidare säger Allah i koranen: ”…men visar ni tacksamhet är Han tillfredsställd för er skull.” 


Allahu akbar! Kan ni föreställa er att Allah blir nöjd över en? Helt otroligt! 

Må Allah göra oss bland dem som är Honom tacksamma dag och natt, och må Allah låta oss vara bland dem som Allah är nöjd med. Amin!

 

 

Fi Amanillah!

/Al Ghareebah.



Kommentarer
Postat av: Lisa

Salam aleikum och tack för den viktiga påminnelsen, att visa tacksamhet för det vi får. Även om det är en prövning som är svår så är det för vår egen skull. Kanske man inte förstår det - just då och just där. Inshallah blir Allah nöjda med oss alla.

Svar: Wa 'alaykuma salaam wa rahmatullahi wa barakatuh syster! Välkommen till den här bloggen. :) Det var så lite så, det var först och främst en påminnelse till mig själv, och sedan er. Du har alldeles rätt min syster, man bör alltid vara tacksam - både vid svåra och lätta stunder.
Ghareebah

2012-09-21 @ 12:57:02
URL: http://www.systerskap.se
Postat av: hafsa

Allhamdulilah allhamdulikah och amiin till duoan

2012-09-21 @ 15:54:38
URL: http://hafsas.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0